Finansinį švietimą reikėtų taikyti prie šiuolaikinių tendencijų
Šiais laikais daugybės dalykų galima išmokti tiesiog žiūrint „YouTube“ ar skaitant įrašus įvairiuose tinklaraščiuose bei socialiniuose tinkluose. Anglų kalba ir Amerikos rinkai pritaikytų tokio tipo finansinio raštingumo resursų – pilna. „The Plain Bagel“, „The Money Guy“, „Morning Brew“, „The Financial Diet“ ir daugybė kitų „YouTube“ ar „TikTok“ kanalų bei tinklaraščių šviečia žmones apie finansus jau daugybę metų.
Lietuvoje situacija yra kiek prastesnė. Kurį laiką turėjome tik Nerijų Mačiulį, Žygimantą Mauricą ir Aleksandrą Izgorodiną. Visi jie – bankiniai ekonomistai, kuriais dalis lietuvių yra linkę pasitikėti kiek mažiau dėl 2008 metų krizės metu kritusio pasitikėjimo bankais ir visais su šiomis institucijomis susijusiais žmonėmis.
Tačiau būtent šie žmonės pradėjo kelti finansų ir finansinio raštingumo temas į socialinius tinklus. Na, o aktyviau bandyti atrasti balansą tarp paprasto žmogaus ir sudėtingų finansų valdymo taisyklių ar ekonominių principų Lietuvoje vieni pirmųjų pradėjo draudimo konsultantų bendrovės „M Capital“ specialistai, kurie apie finansus pradėjo kalbėti žymiai paprasčiau ir dažnai tam naudoja šiais laikais labiau priimtinas ir kasdien naudojamas medijas: „YouTube“, „TikTok“, „Facebook“ ar „Instagram“.
„M Capital“ jau daugybę metų paprastais terminais paaiškina kasdienius dalykus, tokius kaip būsto paskolos, kylančios palūkanų normos, vaiko finansų planavimas ar kt., tačiau taip pat gilinasi ir į sudėtingesnes temas: ETF, obligacijas ar žaliavų kainų svyravimus. Tokius dalykus, net ir skaitant savarankiškai, suprasti gali būti be galo sunku paprasčiausiai dėl bazinių žinių trūkumo, tačiau šios įmonės konsultantai pateikia „jau sukramtytą“ informaciją, kurią suprasti galima net ir neturint bazinių žinių, kadangi siekiama paaiškinti kiekvieną sąvoką ar galimą neaiškumą.
Kartais tokio tipo finansinio švietimo turinio kūrėjai gauna kritikos dėl pernelyg paviršutiniškos ir paprastos medžiagos, esą, pernelyg vengiama terminologija ar gilesnės analizės, tačiau šio turinio poveikį Lietuvoje vertinti dar per anksti. Na, o kaip rodo pavyzdžiai užsienyje, tokie švietimo būdai dažnai tampa puikiu pirmu žingsniu rimtos finansinės savišvietos link ir tuomet jau dažnai pradedama ieškoti įvairių finansinių bei ekonominių knygų, pradedama rimčiau suprasti apie ką kalba ekonomistai, pradedamos sekti naujienos.