STRAIPSNIS

Socialinių tinklų kompanijų rinkos apžvalga

„Twitter“ buvo įsigyta Elono Musko ir tapo privačia kompanija. Kalbama, kad kompanijos vertė nuo įsigijimo krito apie 10 kartų. „Meta“ vis mažiau kalba apie savo soc. tinklų verslą ir vis daugiau – apie dirbtinį intelektą ir „Metaverse“. „Snapchat“ niekaip nesugeba rasti kelio pelno link, o „Pinterest“, nors ir yra pelningi, niekaip nesugeba suinteresuoti investuotojų. Ar Elonas Muskas padarė klaidą? Bet juk socialiniai tinklai irgi niekur nedings, tiesa? Pabandykime apžvelgti, ar verta investuoti į soc. tinklų kompanijas.

ĮDOMŪS FAKTAI:

NEAIŠKU Į KURIĄ TIKSLIAI SOC. TINKLŲ KOMPANIJĄ INVESTUOTI

Investavimas į soc. medijų kompanijas gali būti gana rizikingas – nors ilguoju laikotarpiu jų pajamos ir akcijų kainos dažnai kyla, tačiau galima tikėtis didelių svyravimų. Viena iš tuos svyravimus sukelti galinčių rizikų – galimas reguliavimo institucijų tikrinimas ir kintanti politika, susijusi su naudotojų duomenų privatumu ir turinio moderavimu. Pavyzdžiui, 2021 m. „Facebook“ susidūrė su daugybe reguliavimo iššūkių ir ieškinių, susijusių su įmonės duomenų tvarkymo praktika, o tai turėjo įtakos jos akcijų rezultatams. Tokios reguliacijos persekioja nuolat – vis kalbama apie „TikTok“ veiklos nutraukimą JAV, Indijoje ir daugelyje kitų šalių, problemos taip pat niekaip neapleidžia ir to paties „Facebook“ soc. tinklo.
Kita rizika – paprasčiausias įmonių nepastovumas. Socialiniai tinklai dažnai patiria staigius vartotojų įsitraukimo, reklamos pajamų ir visuomenės nuotaikų svyravimus. Šiuo aspektu, ko gero, įdomiausiai atrodo du soc. tinklai – „Snapchat“ ir neseniai išleistas „Meta Threads“. „Snapchat“ iš pradžių sprogo ir apskriejo visą pasaulį, tačiau ilgainiui liko populiarus tik tarp pačių jauniausių ir gan sunkiai monetizuojamų naudotojų. O „Threads“ tapo greičiausiai 100 mln. naudotojų surinkusiu soc. tinklu, tačiau beveik visi jie išėjo vos po kelių dienų ir dabar realių naudotojų šis soc. tinklas praktiškai neturi, tuo tarpu „Threads“ motininė kompanija, „Meta“, visą tą laiką tarsi važinėjosi akcijų rinkos karuselėmis tai žemyn, tai aukštyn.
Galiausiai, kaip jau minėjome, šių kompanijų veikla gali būti gana plati. Kalbame ne tik apie „Meta“, „Microsoft“ ar „Alphabet“, bet ir apie, pavyzdžiui, „Match Group“, kuriai priklauso pažinčių programėlės „Tinder“, „Hinge“, „OkCupid“, „Upward“ ir keliolika kitų skirtingų pažinčių platformų. Iš dalies tai – diversifikacija, bet iš kitos pusės, tai neabejotinai kelia riziką norintiems investuoti į konkretų produktą, o ne visą jų grupę.

AUGIMO POTENCIALAS DIDELIS – SVARBIAUSIA RASTI MONETIZACIJOS BŪDĄ

Pasaulinė soc. medijų rinka išaugo nuo 193,52 mlrd. dolerių 2022 m. iki 231,1 mlrd. dolerių 2023 m., o bendras metinis augimo tempas (CAGR) siekė 19,4 proc. Tikimasi, kad šios rinkos vertė jau 2027 metais pasieks net 434,87 mlrd. Verta pastebėti, kad vien „Meta“ yra didesnė nei visa soc. medijų rinka, tačiau „Meta“ nėra vien soc. medijų kompanija.
Didėjant interneto prieigai skirtų elektroninių prietaisų, tokių kaip išmanieji telefonai ir planšetiniai kompiuteriai, pardavimams, daugėja laiko, praleidžiamo socialinės žiniasklaidos svetainėse. 2020 m. bendras išmaniųjų telefonų įrenginių skaičius pasaulyje pasiekė 6 mlrd., t. y. 8 iš 10 žmonių turi išmanųjį telefoną.
Tiesa, dabar ypač greitas augimas yra matomas Pietryčių Azijos ir Afrikos rinkose, o ten socialiniai tinklai dažnai naudojami kiek kitokie ir kiek kitaip, nei esame pratę matyti Europoje ir JAV. Tikriausiai nedaug teko girdėti apie „Naver“ kurtą „BAND“ ar „Tencent“ kurtą „WeChat“, tačiau tai yra labai dideli soc. tinklų rinkos žaidėjai.
Tad augimo potencialas šioje rinkoje yra didžiulis, tačiau kaip parodė „Snapchat“ ar net „YouTube“ pavyzdžiai – iš to užsidirbti pinigų gali būti labai nelengva ir pavyksta ne visiems. Socialinių tinklų rinka didžiulė, turi labai didelį potencialą, tačiau tuo pačiu – ir labai rizikinga.
Tiesa, jeigu sunku pasirinkti vieną ar kelias kompanijas iš šios rinkos, galima įsigyti „The Global X Social Media“ ETF (SOCL) ar kitą panašų ETF, sekantį visą šį sektorių.

Ši informacija negali būti interpretuojama kaip rekomendacija, nurodymas ar kvietimas investuoti į tam tikras kompanijas ar fondus. „M Capital“ rašo tik edukaciniais tikslais. Visą atsakomybę darydami bet kokius investicinius sprendimus prisiimate patys. Būtina turėti omenyje, kad investavimas yra susijęs su rizika ir tik nedidelė dalis investuotojų sugeba veikti pelningai.