STRAIPSNIS

Maisto technologijų rinkos apžvalga

Maisto technologijų kompanijos, dar vadinamos „foodtech“ daugeliui asocijuojasi su mėsos pakaitalais, tokiais kaip „Beyond Meat“, bet iš tiesų ši rinka yra žymiai platesnė ir apima absoliučiai visas įmones, kurios naudoja technologijas siekiant efektyvumo ir tvarumo kuriant, gaminant, pristatant ar pakuojant maistą. Šitas sektorius siekia prisitaikyti prie besikeičiančių tendencijų ir tenkinti vis reiklėjančių vartotojų poreikius, užtikrinti sveikesnius ir tvaresnius mitybos įpročius. Jame veikiančios kompanijos tampa ypač aktualios dėl vis daugiau pinigų turinčių ir tvarumui bei sveikai mitybai dėmesio skiriančių Gen Z atstovų – pasak maisto instituto, net 47 proc. Z kartos atstovų artimiausius kelerius metus ypač daug dėmesio skirs sveikai mitybai. Visgi galima matyti, kad tokios kompanijos kaip „Beyond Meat“ ar „Tattooed Chef“ yra praradusios didelę dalį savo vertės, tad daugeliui neaišku, ar tai tėra trumpalaikė mada, ar galbūt būtent dabar yra geriausias laikas investicijoms. Pabandykime tai apžvelgti.

ĮDOMŪS FAKTAI:

RIZIKOS

Foodtech rinka yra ganėtinai nauja. Daugelis inovatyviausių kompanijų dar nėra pasiekę savo pelno stadijos ir šiuo metu vis dar išsilaiko iš investuotojų pinigų. Visgi dabar dėl to susiduriama su daugybe problemų: pasaulis šiuo metu yra recesijoje, o kylanti infliacija, ypač maisto rinkoje (dėl karo Ukrainoje), reiškia, kad foodtech kompanijoms yra sunkiau pasiekti pelningumą ir gauti papildomų investicijų, kurių joms reikia išlikimui.

Na, o ir investuotojai nebėra tokie jau entuziastingi dėl šios rinkos – prieš kelis metus foodtech rinka buvo gerokai iššokusi į viršų, todėl daug kas paprasčiausiai bijojo „nespėti į traukinį“ ir skubiai investavo į viską,

kas bent kiek siejosi su šia rinka. Dabar, kai viskas jau yra nukritę, tokių entuziastų likę visai nebedaug ir į foodtech rinką šiuo metu investuoja tik tie, kas ja tikrai tiki.

Tad viena iš pagrindinių rizikų investuojant į foodtech kompanijas šiuo metu yra paprasčiausiai jų galimas bankrotas ar didžiulis nuvertėjimas – vis daugiau žmonių šiuo metu siekia taupyti, o foodtech siūlomos paslaugos ir produktai dažnai kainuoja daugiau nei alternatyvos. Be to, dėl dingusios foodtech mados, jų produktų ir paslaugų vis dažniau atsisako įvairios didelės korporacijos, kurios anksčiau buvo linkusios bendradarbiauti su šiomis kompanijomis.

Šiuo metu foodtech rinka yra gerokai nukraujavusi – nemaža dalis kompanijų gali net neišlikti, kai kurios įmonės dar ilgą laiką strigs ir tik nedidelė dalis bendrovių sugebės atsigauti ir šokti į viršų. Tad foodtech rinka šiuo metu yra neabejotinai viena rizikingiausių.

PERSPEKTYVOS

Nepaisant visų rizikų, tikrai nenutiks taip, kad visa foodtech rinka tiesiog išnyks iš žemėlapio. Poreikis investicijoms į ekologiją niekur nedingo. Paskutinius kelerius metus rinkoje tikrai buvo daugybė neaiškius tikslus išsikeliančių kompanijų. Tačiau kaip ir po visų sprogusių burbulų, šiuo metu foodtech rinka yra prasivalymo stadijoje ir daugiausiai investicijų rinkoje turėtų sulaukti tos maisto technologijų įmonės, kurios turės aiškias koncepcijas, tikslus ir planą, kaip tuos tikslus pasiekti.

Be to, šiuo metu kaip niekad daug dėmesio yra skiriama klimato kaitai. Net 27 proc. pasaulio šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetama dėl maisto ir žemės ūkio, tad galima tikėtis, kad ateityje vis daugiau dėmesio bus skiriama įvairioms maisto technologijoms, kurios padėtų šią problemą išspręsti.

Iš dalies tai paskatins ir karas Ukrainoje – nors dėl to dabar dalyje pasaulio regionų yra kilę daug rimtų problemų, tai tuo pačiu reiškia, kad šią problemą yra kaip niekad aktualu spręsti ir spaudimą prie to prisidėti jaučia net ir įvairių valstybių vyriausybės.

Kadangi daugelis foodtech kompanijų sprendžia ne „komforto“ ar „gyvenimo“ kokybės problemas kaip, pavyzdžiui, „Uber“, „Airbnb“ ar įvairios technologijų bendrovės, tačiau problemas, nuo kurių sprendimo tiesiogiai priklauso valstybių ar net visos žmonijos išlikimas, nepaisant didelių rizikų, tokios įmonės turi ir didžiules atsipirkimo galimybes. Tad foodtech įmonės gali lengvai žlugti, bet visada yra ir tikimybė, kad jos staiga iškils labai aukštai.

ALTERNATYVOS

Foodtech kompanijos yra gan glaudžiai susijusios su dvejomis rinkomis: atsinaujinančios energetikos ir maisto bei aptarnavimo sektoriais.

Pirmoji alternatyva šiuo metu yra gana panašioje stadijoje, kaip ir foodtech, tačiau daugelis investuotojų mano, kad atsinaujinančios energetikos kompanijos yra kiek saugesnis variantas, kuris tuo pačiu dažnai siūlo kiek mažiau grąžos.

Na, o tradicinės maisto bei aptarnavimo kompanijos yra vienas iš saugiausių pasirinkimų rinkoje, ypač kai kalbama apie tokius gigantus kaip „Coca-Cola“, „McDonald‘s“ ar pan. Šios įmonės tikrai neišnyks ir netgi

neturėtų prarasti didelės dalies savo vertės, bet jos taip pat investuoja į foodtech inovacijas, nors, be abejo, yra priklausomos ir nuo poreikio tradiciniam greitajam maistui, restoranų verslo ir pan.

Kaip visada, yra galimybė ir investuoti į ETF, kurie seka visą foodtech rinką. Tokiam atvejui vienas geriausių variantų yra „AgTech & Food Innovation“ (KROP) ETF. Tai yra platus ETF, tačiau jame išskirtinis dėmesys skiriamas agrotechnologijų kompanijoms ir agrokultūros biotechnologijoms. Na, o „Rize Sustainable Future of Food“ (FOOD) ETF investuoja į įmones, kurios ypač daug dėmesio skiria ekologijai ir gali turėti naudos iš spartėjančio perėjimo prie tvaresnių maisto gamybos sistemų ir vartojimo modelių.

Ši informacija negali būti interpretuojama kaip rekomendacija, nurodymas ar kvietimas investuoti į tam tikras kompanijas ar fondus. „M Capital“ rašo tik edukaciniais tikslais. Visą atsakomybę darydami bet kokius investicinius sprendimus prisiimate patys. Būtina turėti omenyje, kad investavimas yra susijęs su rizika ir tik nedidelė dalis investuotojų sugeba veikti pelningai.