STRAIPSNIS

Kelionių ir laisvalaikio sektoriaus apžvalga

COVID pandemija jau baigėsi net ir Kinijoje, o kelionės ir pramogos tampa vis įvairesnės, ilgesnės – gal dabar pats laikas investuoti į šią rinką? Kelionių ir laisvalaikio pramonė apima įvairius sektorius, įskaitant oro linijų bendroves, viešbučius, kurortus, kruizų linijas, kelionių agentūras ir pramogų bendroves. Šis sektorius vaidina svarbų vaidmenį pasaulio ekonomikoje: Vakarų pasaulyje pajamos ir toliau didėja, vartotojų poreikiai vis auga, o besivystančiose rinkose matome vis platesnę vidurinę klasę, kuri kaip niekad aktyviai renkasi ne prekes ir materialinius dalykus, bet patirtis. Visgi verta pažvelgti kiek giliau: kaip COVID pakeitė šią rinką? Ko vartotojai atsisakys pirmiausiai prasidėjus krizei? Ir kokias pramogas bei keliones apskritai renkasi žmonės? Pabandykime šiuos ir kitus dalykus apžvelgti.

ĮDOMŪS FAKTAI:

RIZIKOS

Ko gero, pirma rizika, apie kurią galima pagalvoti investuojant į bet kurį sektorių šiuo metu, yra recesija. Tiesa, specialistai pastebi, kad dėl krizės ir kainų nuosmukio kelionės ir pramogos gali tapti prieinamesnės, o įmonės gauti kiek daugiau pajamų. Tačiau yra ir kita šio medalio pusė – prasidėjus recesijai, vidurinioji klasė pradės taupyti kiek labiau ir keliaus bei pramogaus mažiau. Tad galiausiai recesijos metu šis sektorius kiek sulėtės, nors dabar, kiek besikeičiant kelionėms ir jų tipui (apie tai – toliau), recesija įtakos turės mažiau.

Karas Ukrainoje, kaip bebūtų keista, kelionių sektoriui jaučiamos įtakos neturėjo. Rusai, kurie galėjo keliauti, tą daro ir dabar, tik dabar butus ir viešbučius jie nuomojasi ilgesniam laikui: pabėgusių rusų šiuo metu pilna Armėnija, Turkija, Sakartvelas, Tailandas ir daugybė kitų šalių. Tiesa, verta pastebėti, kad tai reiškia, jog rusų pinigai iš Europos ir Amerikos dabar vis labiau keliasi į Aziją, tad šiuo aspektu labiau įvyko pajamų perskirstymas, bet ne sumažėjimas.

Investuojant į pavienes kompanijas šiame sektoriuje vertėtų turėti omenyje tai, kad kelionių ir laisvalaikio rinkoje vyrauja didelė konkurencija. Konkurentai gali pradėti siūlyti mažesnes kainas, geresnes paslaugas ar naujoviškesnius produktus, o tai gali neigiamai paveikti konkrečios įmonės pelningumą ir padėtį rinkoje. Be to, dalis kompanijų šioje rinkoje turi didžiules skolas, tad esant tokiai sudėtingai ekonomikai, jos gali bet kada bankrutuoti. Tad reikėtų būti itin atsargiems.

PERSPEKTYVOS

Visgi ir viliojančių perspektyvų yra labai nemažai. „Airbnb“ statistika rodo, kad greičiausiai auganti nuomos kategorija jų platformoje yra vidutinės trukmės nuoma (28 dienos arba daugiau) – tokio tipo nuoma paskutinį 2021 metų ketvirtį sudarė net 21 proc. „Airbnb“ išnuomotų naktų.

„Deloitte“ duomenimis, lyginant su 2019 metais, dėl nuotolinio darbo net 38 proc. žmonių savo keliones pailgino 3-6 dienomis, 12 proc. jas pailgino 1-2 savaitėmis ir 6 proc. pailgino net 2 savaitėmis ar daugiau. Natūralu, kad keliaujant ilgesniam laikotarpiui, žmonės išleidžia ir daugiau pinigų.

Verta pastebėti ir tai, kad kelionių ir laisvalaikio rinkai apskritai yra būdingas ilgalaikis augimas. Tokie veiksniai kaip didėjančios disponuojamos pajamos, besiplečianti vidurinioji klasė kylančiose rinkose ir didėjantis vartotojų poreikis „kolekcionuoti patirtis“ rodo nuolatinę su kelionėmis ir pramogomis susijusių paslaugų paklausą. Augant gyventojų skaičiui ir vystantis ekonomikai visame pasaulyje, šie pagrindiniai augimo veiksniai ir toliau gali būti naudingi šiai rinkai.

Nereikėtų nuvertinti ir technologijų integravimo į kelionių ir laisvalaikio sektorių įtakos. Šitoks atsinaujinimas gali padidinti veiklos efektyvumą, pagerinti klientų patirtį ir šių įmonių pelningumą. Įmonės, sėkmingai naudojančios technologijas, pavyzdžiui, dirbtinį intelektą, mobiliąsias programėles su algoritmais ir pasiūlymais ar individualizuotomis paslaugomis, gali įgyti konkurencinį pranašumą ir pritraukti daugiau klientų.

ALTERNATYVOS

Viena iš galimų alternatyvų kelionių ir pramogų sektoriui yra prabangos sektorius, apie kurį rašėme praėjusį mėnesį. Jis taip pat įtraukia dalį kelionių ir pramogų kompanijų, tačiau tuo pačiu yra laikomas kiek stabilesniu ir saugesniu. Na, o jeigu jus labiausiai traukia kelionių apgyvendinimo kompanijos, galima pasvarstyti ir apie paprasčiausias NT įmones. Kitaip tariant, galimų alternatyvų šiam sektoriui yra ir jos visos atrodo ganėtinai neblogai.

Be abejo, visada galite investuoti ir į itin platų, bene visus subsektorius apimantį „iShares STOXX Europe 600 Travel & Leisure UCITS“ ETF. Na, o jeigu norite investuoti į šią rinką, tačiau ne tik į Europos kompanijas, galite rinktis „Defiance Hotel, Airline, and Cruise“ ETF – jis neįtraukia labiau tradicinių pramogų (pvz. filmų kūrėjų ar renginių organizatorių), tačiau yra fokusuotas į labiau globalias, o ne vieno konkretaus žemyno kompanijas.

Ši informacija negali būti interpretuojama kaip rekomendacija, nurodymas ar kvietimas investuoti į tam tikras kompanijas ar fondus. „M Capital“ rašo tik edukaciniais tikslais. Visą atsakomybę darydami bet kokius investicinius sprendimus prisiimate patys. Būtina turėti omenyje, kad investavimas yra susijęs su rizika ir tik nedidelė dalis investuotojų sugeba veikti pelningai.